About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Tuesday 6 October 2015

Tips Cara Kuruskan Pipi Yang Tembun!





Orang selalu tegur saya,

"Yui.. Badan hang maintain tapi awat pipi hang over sangat?"

"Yui.. Ko makan banyak-banyak makanan p naik kat pipi ehh..?"

Haiyaaa.. Acane nak habaq ehh..? Ntah! Makan banyak badan maintain sebab saya selalu exercise kot. Balik kerja p joging 1 round Taman Tasik Titiwangsa. Sebelum tidur, seat up dulu dalam 10 kali. Gitulah hari-hari. Tapi masalahnya, pipi saya tak boleh p joging atau buat seat up. -_-"

So moh kita sama-sama share tips kuruskan pipi yang over macam saya.

Dan... Saya tak sangka yang saya akan tanya benda ni kat Uncle Google..

Pipi Tembam.. memang menjadi satu simbolik kecomelan. Tapi ada juga sesetengah daripada kita tak suka pipi tembam.. Alahai.. bila pipi tembam nih, nampak muka bulat la..gemuk la.. aisshh.. macam-macam karenah manusia nih kan..
Selain faktor pemakanan berlemak, faktor-faktor lain yang menjadi punca muka tembam atau muka gemuk ini ialah tabiat suka tidur selepas makan. Satu lagi punca muka gemuk atau pipi jadi tembam ini adalah tabiat suka gelak atau suka ketawa terlalu banyak. Kalau dah kerap sangat ketawa, muka akan jadi gemuk dan pipi akan jadi tembam. 
Tips 1 : Latihan A E I O U Berdasarkan Mimik Muka
Sila bentukkan mulut dan mimik muka semasa menyebut setiap huruf iaitu huruf A, E, I, O, dan U. Sebutkan setiap huruf secaa perlahan-lahan sebanyak 20 kali. Ada sesetengah orang kata, buat dalam masa 2-3 minit. Eloklah mengadap cermin semasa buat senaman mimik muka ni, tapi jangan gelak sebab kuat ketawa boleh menyebabkan pipi jadi tembam dan muka jadi gemuk. Kalau nak ketawa, ketawalah di dalam hati.


Tips 2 : Urut Halus Di Pipi

Teknik mengurut di bahagian wajah juga boleh menghilangkan lemak yang terkumpul. Buat urutan  satu arah dari bawah ke atas. Untuk efek yang berganda oleskan sekali krim di wajah. Perlu di ingat, buatlah urutan yang lembut dan halus kerana kulit di wajah adalah kawasan kulit yang paling nipis.



Tips 3 : Menggunakan Ais Batu

Pada individu yang miliki masalah kulit sensitive, apa kata gunakan sahaja ais batu dan tepuk-tepukkan ia di daerah dagu dan pipi selama beberapa minit setiap hari. Ia akan melegakan oto-otot wajah kamu dan secara tidak langsung merehatkan otot kamu yang sedang membengkak.


Tips 3 : Senaman Pipi

Mulakan dengan meletakkan tiga atau empat jari pada pipi dan tekan. Pada masa sama, cuba senyum sebesar mungkin. Lakukan 10 hingga 25 ulangan setiap set. Boleh buat 4 hingga 5 set sehari. Tangan merupakan rintangan dalam senaman ini.


Tips 4 : Bibir

Cuba muncungkan bibir seolah-olah hendak bercium. Tanpa menggerakkan muka, cuba cium ke kanan dan ke kiri. Lakukan gerakan ulangan ini sebanyak 20 kali. Cuba buat dalam 4 hingga 5 set sehari.


Tips 5 : Sedutan

Cuba sedut dan tarik pipi anda rapat dengan gigi dan tahan sekitar 5 saat lalu lepas. Ulang gerakan ini sebanyak 20 kali dalam 4 hingga 5 set.


Tips 6 : Senaman O

Buka mulut seluas yang mungkin. Gerakkan bibir ke depan dalam bentuk O seolah hendak bersiul. Kembali ke keadaan asal. Ulang gerakan ini dalam 20 kali dalam 4 hingga 5 set.


Sebenarnya, mengecilkan badan jauh lebih senang berbanding mengecilkan pipi. Tetapi segalanya tidak akan menjadi mustahil jika kamu benar-benar berusaha untuk mengecilkannya betul tak? So ,Good luck girls! Good luck untuk diri sendiri jugak! -_-"

Nampak! Itulah pipi aku! Ouhh mannn.. -_-"






1 comments:

Anonymous said...

Jadi berkesan tak?

Post a Comment