About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Friday 2 October 2015

Terima Kasih Sir.






Perasaan rendah diri
Perasaan rasa diri sendiri kecil

Haiyaaa.. Perkara paling susah aku nak buang
Humble lah konon! Puihhhh!
Terlalu memikirkan apa orang kata pasal kita, kita takkan ke mana-mana.

Dulu dalam otak ni selalu fikir..

'Ye la.. aku tak cantik'

'Ye la.. aku sedar aku tak cantik macam diorg'

'Eh..mustahil orang boleh suka aku dengan sekali pandang je'

Dan disebabkan benda tu semua, menjadikan diri sendiri kecil sangat.
Rasa tak layak lah senang cakap.
Tapi tulah, fikiran macam ni kena basuh sekali, kena lempang pipi sekali baru sedar.
Dan! Ada yang sudi membasuh dan bagi pelempang laju-laju kat aku.

Bertuahnya aku sebab ada kawan yang macam ni. Jenis bagi nasihat tapi dia ni lebih kenal aku ni orang macam mana, nasihat je tak boleh tapi kena sound tepek gak kadang-kadang. Baru boleh save data dalam otak.

Dia ada kata,

"Penting sangat ke kata-kata orang tu? "

"Orang-orang yang kata kau tu, rapat ke dengan kau? Betul-betul kenal kau?"

Yang penting sekarang ni, orang-orang sekeliling kau yang rapat yang lebih kenal kau ni macam mana. Kau pernah terfikir tak kenapa kawan-kawan yang rapat dengan kau, yang selalu ada dengan kau dalam susah dengan senang still stay dengan kau sampai sekarang. Kau ada tanya?

Sebab kau ada kelebihan lain yang susah nak jumpa pada orang lain. Kau pegang benda tu betul-betul. 'Cantik' ini subjektif! Karangan yang panjang. 560 patah perkataan. Bukan ringkasan tapi karangan! Faham?!

Memang kawan aku sorang ni basuh aku bersih-bersih semalam. Tapi dia basuh pakai clorox tak guna downy. Kasar sikit ar. Sebab dah 15 tahun dia kenal aku dan dia kenal aku ni macam mana. Tak boleh bagi nasihat lembut-lembut, sebab comfirm takkan dengar punya. Masuk telinga kanan keluar pun telinga kanan. :P Maklumat tak masuk siap buat U turn kot!

Kuajo gak dia ni kadang-kadang. Tapi takpe, aku sayang dia. Sebab dia jujur dengan aku dari mula-mula kenal sampailah sekarang. Dari bestfriend jadi boyfriend jadi ex boyfriend. Sekarang dia dah selamat pun jadi suami orang.

Tapi dia tetap dia. Sokong dan tolak aku dari belakang supaya aku takkan pernah ke belakang.

Moral value nya dekat sini, jangan terlalu rasa rendah diri. Setiap orang ada kelebihan masing-masing. Siapa kita untuk mempersoalkan kejadian Allah swt? Allah bagi mesti ada sebab. Apa yang Allah cipta semua cantik-cantik belaka. Apa yang penting, yakin pada diri sendiri. Abaikan kata-kata mereka yang tak penting tu. Kita lebih kenal diri kita. Keluarga kita lebih kenal diri kita. Kawan-kawan baik kita lebih kenal diri kita. Jadi abaikan mereka yang tak kenal diri kita.

Owkay Yui! Bangkit!

Thanx sir!

Pagi-pagi dah dapat whatsapp ni..




0 comments:

Post a Comment