About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Friday 23 October 2015

6 Manfaat Kurma Untuk Kecantikan Kulit




Kurma adalah buah asli Timur tengah yang terkenal bagus untuk menjaga kesihatan. Saat puasa ramadhan tiba, kurma mudah sekali ditemui. Buah yang mempunyai rasa manis ini juga biasa dijadikan oleh oleh khas Haji dan Umroh. Manfaat buah kurma untuk kesihatan di antaranya adalah menyembuhkan sembelit, bagus untuk ibu hamil dan menjadi sumber energi setelah puasa. 
Manfaat buah kurma sebenarnya tidak terbatas untuk kesihatan saja. Kandungan vitamin dan mineral dalam kurma ternyata cukup bagus untuk memelihara kesihatan kulit. Kurma mengandung vitamin C, vitamin B6, vitamin K, asam folat, vitamin A, kalium, kalsium, energi, karbohidrat, protein, potasium dan serat makanan. Untuk mengetahui manfaat kurma untuk kecantikan kulit lebih lanjut, jom baca entry di bawah :)

Kurma Melembutkan Kulit
Dengan konsumsi kurma setiap hari maka kulit akan jadi lebih halus. Ini adalah manfaat dari dalam saat mengkonsumsi kurma. Manfaat kurma ini juga boleh diambil dengan membuat masker dari kurma. Caranya mudah iaitu ambil 6 biji kurma yang telah dipisahkan dengan bijinya. Blender isi kurma sampai halus. Setelah wajah dibersihkan maka aplikasikan masker kurma terus pada wajah. Biarkan masker selama 20 minit lalu bilas dengan air suam.

Kurma Mencerahkan Kulit
Kandungan vitamin C pada kurma bisa dimanfaatkan untuk mencerahkan kulit. Baik dnegan cara dimakan maupun dibuat masker sama-sama memberikan manfaat. Lebih baik bila menggunakan dua cara, dimakan dan masker kurma, untuk hasil lebih maksima. Gunakan masker buah kurma ini paling tidak seminggu dua kali. Lakukan secara rutin selama sebulan. Perhatikan perubahan kulit wajah anda. 

Kurma Mengobati Dermatitis
Kandungan B6 dan protein dalam kurma boleh digunakan untuk mencegah dan mengubati penyakit kulit atau dermatitis. Caranya adalah membuat masker dari kurma. Sapukan masker kurma secukupnya pada daerah yang terdapat dermatitis. Tunggu selama 15 minit. Kemudian bersihkan masker kurma tadi menggunakan air suam. Lakukan cara ini sampai masalah kulit sembuh sempurna. Jangan lupa untuk mengkonsumsi kurma untuk pengubatan dari dalam.

Kurma Baik Untuk Kulit Sensitif
Manfaat kurma untuk kecantikan kulit lainnya adalah bagus digunakan untuk jenis kulit sensitif. Sekali lagi manfaat vitamin B6 dan protein dalam kurma ternyata bagus untuk digunakan merawat kulit sensitif. Caranya adalah menggunakan masker kurma. Korang boleh menambahkan yoghurt ke dalam masker secukupnya. Sapukan masker kurma tadi pada wajah sensitif atau yang sedang iritasi. Biarkan selama 10 minit lalu bilas dengan air bersih.

Bodyscrub Dari Kurma
Bodyscrub kurma adalah satu lagi cara memanfaatkan buah kurma untuk merawat kulit. Cara membuat bodyscrub kurma juga mudah. Korang hanya perlu mencampur buah kurma, cranberry dan jus aprikot menjadi satu. Sapukan scrub kurma ke seluruh tubuh sambil massage sikit-sikit. Biarkan selama 15 minit sampai kering lalu mandilah dengan air bersih. Korang boleh menggunakan scrub kurma ini seminggu sekali secara rutin.

Kurma Menjaga Kesegaran Kulit
Kurma juga bisa dimanfaatkan untuk menjaga kesegaran kulit wajah dan tubuh. Kandungan protein dan potasium dalam kurma membuat regenerasi sel sel kulit terjaga. Sel sel kulit jadi lebih segar dan muda. Cara merawat kulit dengan scrub kurma juga boleh digunakan untuk merawat kesegaran kulit. Enam manfaat kurma untuk kecantikan kulit di atas semoga bisa menjadi referensi untuk korang. 


p/s : Tips yang diambil ni pun lepas aku jenguk-jenguk blog lain. Dan diamalkan sendiri jugak. Dulu aku jenis tak suka makan kurma. Tapi bila try terus try. Sedap weyh! So teruslah amalkan. Setiap hari mesti aku makan 7 biji. Sebab dalam Rasulullah s.a.w penah kata :

“Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu“. Sabda Rasulullah SAW


0 comments:

Post a Comment