About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Monday 19 October 2015

Jodoh..





Assalamualaikum,
Semalam aku ada undangan jemputan kenduri kahwin kawan. Kawan yang baru saja kenal, tak sampai setahun rasanya. Tetapi, baru kenal pun dah rasa senang nau nak klik dengan budak ini. Huhu.. Dia ni muda setahun dari aku. Cantik dan lembut orangnya.

Entry kali ni bukan nak ceritakan pasal perkenalan kami. Tapi nak ceritakan sesuatu yang membuatkan aku tertarik pada kisahnya. Dia berkahwin dengan seorang lelaki yang baru saja kenal dalam 5 bulan. Katanya nak bercinta selepas nikah. Alhamdulilah. Aku juga berazam untuk mencapai cinta selepas nikah.

Perkenalannya dengan suami dalam tempoh yang singkat membuatkan aku excited nak tau macam mana dia boleh membuat keputusan untuk berkahwin dengan lelaki tersebut. Jodoh barangkali. Nampak clishe kann.. Tapi lepas tau jalan cerita sebenar, membuatkan aku ubah pandangan. Inilah namanya Jodoh Allah..

Ada yang pernah pesan pada aku,

Yui, kalau nak dapat jodoh yang baik, kita kenalah cari di tempat yang baik. 

"Cari di tempat yang baik-baik..." Itu pesanannya.

Tapi, lepas aku gi kenduri semalam. Aku belajar sesuatu....

Jodoh.. 
Tak perlu dicari..
Sampai masa, ianya akan hadir dengan sendirinya..

Macam kisah kawan aku ni. Dia ni jenis yang duduk rumah. Kurang bersosial dengan kawan-kawan. Facebook? Twitter? Instagram? WeCHat? Memang dia tak join.. Dia just ada WhatsApp sahaja! Dalam hati aku kata, ada jugak orang macam ni. Hakhakhak..

Tapi itulah yang menariknya dia. Gadis yang lembut tapi tegas dalam berbicara. Beragama dan terpelihara. Gadis yang hanya duduk di rumah, tidak beria-ria mencari jodohnya, hanya berusaha dalam memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Subhanallah..

Semalam 18 Oktober 2015, dia sah menjadi seorang isteri kepada orang yang agak ternama juga dalam Malaysia. Allahuakhbar. Dia memang layak untuk dapat kurniaan begitu.

So, moral of the story...

Jodoh,
Tak perlu dicari.
Hanya perlu berusaha.. Bagaimana?
Usaha memperbaiki diri untuk menjadi insan yang lebih baik.

Allah kan pernah kata :
Lelaki yang baik untuk wanita yang baik. Begitu juga sebaliknya.

Allah tidak pernah mengambil apa-apa daripada hambaNya, melainkan Dia menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik.

Serahkan hati bulat-bulat pada Allah. Allah Maha Mengetahui....

Thanx Allah sebab memberi peluang pada aku untuk merasai pengalaman ini. Pengalaman yang sangat berharga untuk diri aku sendiri. Allahu...


0 comments:

Post a Comment