About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Thursday 26 December 2013

Tragedi 26 Disember



Assalamualaikum korang,
Sihat ke semuanya? Harap korang sihat walafiat dan sentiasa dilindungiNya. aminn..

Korang ingat lagi tak tragedi yang pernah berlaku pada tanggal 26 Disember. Aku ingat lagi sebab time tu tengah tunggu result PMR keluar. So memang hari-hari layang berita jam 8 tv3. Haaaa detail habaq hang.. :)

Dipenghujung tahun 2004, tepatnya pada hari Minggu, 26 Desember 2004, Indonesia dan delapan negara lainnya di kawasan Samudera India dilanda bencana tsunami sangat hebat. Tsunami tersebut telah meragut lebih dari satu per empat juta jiwa pada beberapa negara Asia dan Afrika yang meliputi : Indonesia, Malaysia, Thailand, Myanmar, Bangladesh, Srilangka, India, Maladewa, Somalia dan Kenya.

Tsunami ditimbulkan oleh gempabumi berkekuatan 9,3 SR yang berpusat di 3,3 LU - 95,98 BT Gempa tersebut telah menimbulkan getaran kuat dan patahan sepanjang ± 1200 km yang membentang dari Aceh sampai ke Andaman. Tragedi tsunami akhir tahun 2004 tersebut telah meninggalkan kesedihan dan penderitaan luar biasa bagi masyarakat Provinsi Aceh dan Sumatera Utara khususnya dan bangsa Indonesia pada umumnya. Merujuk data dari BNPB, 173.741 jiwa meninggal dan 116.368 orang dinyatakan hilang, sedangkan di Sumatera Utara 240 orang tewas, Tsunami aceh mengakibatkan ribuan rumah dan bangunan rosak.

Gambar dari satelit Sebelum dan Selepas Tsunami. Subhanallah.

Siapalah kita untuk menolak kehendakNya. Sempena genap 9 tahun tragedi menyedihkan ini, marilah kita sama-sama sedekahkan al-fatihah kepada mangsa-mangsa yang telah terkorban dan sama-samalah kita berdoa agar sentiasa dilindungiNya. aminn..

SesungguhNya apa yang telah Dia beri pasti Dia ingin menunjukkan kita sesuatu. Sebagai hambaNya kita hanya mampu berdoa agar kita sentiasa dilindungi dan dirahmatiNya.. aminnn...

0 comments:

Post a Comment