About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Monday 21 September 2015

Jawapan Hanya Ada Pada Allah swt



Dilema..

Allahuakhbar..

Terasa terbeban yang besar atas bahu
Dugaan apakah ini?
Ya! Berdosa jika mempersoalkan apa yang terjadi
Tetapi, siapalah kita untuk mempersoalkannya?

Aku hanya manusia biasa
Manusia yang sering lalai dan alpa
Aku hanya manusia biasa
Manusia yang kadang-kadang nampak kuat tapi hakikatnya lemah

Sering tersenyum di hadapan semua orang
Tetapi hakikatnya, Allah sahaja yang tahu

Bila ujian bertimpa-timpa, apakah hati masih mampu bersangka baik denganNya.

Apa kah bibir masih mampu mengukir senyuman,

Apakah air mata masih bisa tertahan,

Jujur, bila mana satu-satu ujian hadir, bohong jika dikata hati tidak bertanya mengapa? Kenapa?

Namun, bila ia selalu hadir, saya belajar dengan sendirinya, belajar untuk lihat segalanya dalam prespektif lebih luas. Jika mahu dibilang air mata entah berapa liter lah perkiraanNya.

Kadang-kadang nak tarbiah hati orang jauh lebih mudah berbanding nak tarbiah hati sendiri.

 Mungkin kamu diuji, tapi ia membawa kamu semakin dekat denganNya, itu juga kasih sayang. Buka mata hati, Allah sangat baik dengan kita, pandang setiap yang terjadi dengan mata hati agar hati masih bisa bersangka baik denganNya.

“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.” [al-Hadid, 57:22]

Kini aku sangat bergantung padaNya

Mereka semua telah melakukan yang terbaik
Tetapi, aku masih belum dapatkan jawapannya

Hanya pada Allah jawapan itu berada

Allah....
Aku sudah tidak mampu.....

Hati kian tenang
Makin hari makin tenang
Tetapi..
Semalam hati terusik kembali
Kenapa?

Allah...



0 comments:

Post a Comment