About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Wednesday 12 March 2014

Pengorbanan Seorang Ibu




Assalamualaikum korang..

Hari ini ramai juga yang tak ada kat ofis. Biasalah masing-masing busy dengan komitmen. 
Gua je yang awal-awal ni masih "wat lex wat peace" lagi. Heeeeee..

Gua nak story sikit, kat ofis gua adalah akak-akak yang sudah berumahtangga. So ada pengalaman dalam melahirkan anak. Sebelum ni gua ada juga tanya-tanya informasi tentang entry kali ni. Gua pun tak ingat macam mana topik ni boleh jadi perbualan kami tadi.

Daripada story akak ofis plus story mak gua, gua memang tabik spring lah pada ibu-ibu seluruh dunia. Pengorbanan diorang nak melahirkan seorang anak untuk melihat dunia memanglah sangat-sangat (1 000 000 kali) besar. Sanggup gadaikan nyawa sendiri untuk melahirkan seorang anak. 

Ya Allah, sungguh besar pengorbananmu Ibu.

Sebelum melahirkan, kena tahan selama 9 bulan untuk jaga kita dalam perutnya yang comel. 
Makan makanan yang berkhasiat supaya kita sihat dalam perutnya yang comel.
9 bulan bukan tempoh yang sekejap, tahan sakit bila kita aktif dalam perutnya yang comel.

Tetiba rasa rindu pulak emak kat rumah. Huhu..

Rasulullah juga pernah sebut :

Pertama Allah..
Kedua Rasul..
Ketiga Ibu..
Keempat Ibu..
Kelima Ibu..
Keenam Ayah..

Tiga kali ibu disebut, menunjukkan betapa besarnya seorang ibu. 

Ibu, seorang wanita yang sangat-sangat special.
Ibu, hanya satu. Tiada yang boleh menggantikan seorang ibu.

So kita sebagai anak, jagalah dan hormatilah ibu selagi mereka masih ada. Walaupun kadang-kadang gua ni degil, kepala batu. Hantuk kat dinding pun dinding boleh pecah. 
Tapi gua sayang gila weyh kat mak gua. 

Pn. Kamsaini.. Ni lah mak gua.. Comel cam gua kannn.. :P


Bila kita di atas, semua orang akan sanjung kita.

Tapi bila kita di bawah, tidak semua orang akan ada dengan kita. 

TAPI..

Ibu dan ayah kita tetap akan tolak kita naik ke atas.
Percayalah..!! Diorang takkan pernah tinggalkan kita..

Family kecik comel gua. Empat beranak je pong.. Tak ramai.. Heeeee..

Insan yang takkan pernah mengecewakan :)


0 comments:

Post a Comment