About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Saturday 11 January 2014

Menu Lunch : Ikan Asam Rebus Simple



Assalamualaikum semua..
Apa kabarin kamu semua? Moge semuanya sentiasa dilidungi dan dirahmatiNya.. aminnn

Owkay, hari ini aku nak post menu kedua yang aku telah pelajari oleh tok guru yang tiada tandingannya ni. Habaq hang..!! Emak gue la..

Hari ni actually semalam mak aku ajar aku masak makanan kegemaran ku. If mak aku masak makanan ni, kompem diet aku rosak. Memang terbaik la..!! 
Menunya adalah Ikan Asam Rebus. 
Seyes memang terbaik weyh..!!

Ikan Asam Rebus



Menu :

1. Ikan (Tak kesahlah apa-apa ikan yang korang suka, tapi kalau aku Ikan Mabong la)
2. Bawang besar
3. Cili merah
4. Cili api
5. Belacan
6. Air asam jawa

Cara-cara memasaknya :

- Standard orang akan bakar dulu ikan tu, tapi style mak aku untuk nak cepat rebus dulu ikan tu lepas tu baru bakar. Baru prosesnya akan jadi cepat.
- Sementara ikan direbus, kita buatlah kuahnya.
- Bakar belacan untuk bau cepat naik.
- Untuk membuat kuahnya, potonglah segala bahan (bawang merah, cili merah, cili api).
- Masukkan bahan yang dipotong tadi ke dalam air asam jawa beserta belacan tadi. If nak banyak kuah cam aku, banyaklah air asam jawanya. Ramas adunan tu sehingga sebati. 
- Kemudian, tambah gula dan sedikit serbuk secukup rasa mengikut citarasa.
- Last sekali, curahkan kuah tadi ke atas ikan yang siap dibakar tadi.

Siap..!! Senangkan..!! 

Easy to make, Delicious to eat.. (Betul ke?)

Selamat Mencuba..!!
-

0 comments:

Post a Comment