About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Friday 12 December 2014

Resepi : Paprik Ayam Sempoi Punya!




Assalamualaikum semua..
Apa kaba? Baru perasan, sebulan sekali baru ada entry baru. Heeeeee.. Ini adalah disebabkan bz + takde idea nak post entry. Dalam kepala ni dok proses coding je memanjang. So maafkan sayalah ye! Peace!

Since dah kerja ni, memang saye rajin bawak bekal.Al-maklumlah, gaji pun ngam-ngam je, tapi bolehlah. Demi masa depan yang cerah, perlulah ada simpanankan. Nak adakan simpanan tu, kenalah jimat sikit. Heeeeeee. Cara saya jimat adalah dengan memasak dan bawak bekal. At least boleh jimat duit makan untuk buat shopping. Jimat tu jimat jugak, shopping tu perlu. Bukan membazir, tapi membeli keperluan. Eh..eh..eh..

Owkay, malas cerita panjang. Saya nak share resepi yang saya baru belajar dari bonda tercinta.

Paprik Ayam Sempoi Punya! Bonda saya sangatlah memahami anaknya yang ada skill memasak tapi saje malas nak tunjuk, so dia pun ajarkan saya menu yang agak sempoi tapi pasti sedap hingga menjilat jari.

Bahan-bahan :
Ayam (Yang telah dipotong kecik-kecik. Saiz potongan ikut suka koranglah)
Bawang putih
Bawang merah
Halia
Sos Tomato
Cili kisar
Daun Sup
Lobak Merah (Sayur optional. Ikut hangpa lah suka masukkan sayoq apa)

Cara-caranya :

Gaul ayam yang telah dipotong tu dengan kunyit dan garam. Sebab kita kena goreng dulu, baru shedapp..! Tapi jangan garing sangat.

Settle goreng ayam, ketepikan dulu untuk buat kuah paprika sempoi.

Tumis bawang putih, bawang merah dan halia.

Bila tumisan sudah kuning dan naik bau semerbak menggoda-goda, masukkan cili kisar. Ikut citarasa pedas koranglah.

Bila minyak sudah pecah, masukkan gula dan secukup rasa. Saya tak pandai main garam, so berani guna secukup rasa je.. Heeeee..

Kalau nak kuah, masukkan air.

Kemudian, masukkan ayam.

Last sekali, masukkan lobak merah dan daun sup.

Lepas tu rasa, kalau sedap tu jadik lah! Tapi saya berani kerat jarilah. Komfem sedap punye!


Siap! Dah bole makan! Weeeeeee~



0 comments:

Post a Comment