About me

My Photo
..The Colourful Of Life..
Just call me Yui.. Love kids, cats and chocolate.. Love my family and friends..
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Monday 4 May 2015

Menu : Asam Pedas Ayam.




Assalamualaikum korang,
Sehatkah semuanya? Aku harap korang sentiasa sehat, sentiasa dilindungi dan diberkati Allah swt.

Owkay lah, malas cerita panjang. Entry kali ini aku nak share dengan korang resepi baru aku. Even dengar tajuk entry macam resepi lama, tapi aku baru buat. So resepi barulah! Heeeee

Asam Pedas Ayam. Sesiapa yang suka makan ayam macam Zaquan Adha tu, bolehlah try resepi ni. Resepi pun macam tuanlah. Suka yang simple-simple dan yang senang-senang je. Janji sedap dan boleh makan.

Bahan-Bahan Asam Pedas Ayam :

- Ayam (potong ikut hangpa lah)
- Bawang Merah
- Bawang Putih
- Halia
- Lengkuas
- Cili Kering
- Belacan
- Serai
- Asam Keping
- Asam Jawa (Ikut citarasa. ni option je)
- Serbuk kunyit. (Rahsia emak saya untuk kuah nampak gojes)
- Daun kesom.
- Bunga Kantan
- Kacang bendi. (Option. Ikut suka korang nak masukkan sayur apa)

Cara-Cara Memasak :

- Korang blender semua ramuan di atas seperti, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, cili kering, belacan dan serai.
- Settle blender, sudah boleh memulakan masakan.
- Jangan lupa, mulakan dengan Bismillah..
- Panaskan periuk untuk menumis bahan-bahan yang di blender tadi.
- Masukkan sedikit serbuk kunyit. Dalam 2 sudu pun cukup.
- Campak dalam 4 keping asam keping.
- Tunggu sehingga minyak pecah.
- Sambil tunggu minyak pecah, bolehlah masukkan perasa macam gula, garam. Tapi aku suka masukkan secukup rasa, sebab aku tak pandai main dengan garam. Heeeeee...
- Kemudian, kalau citarasa korang suka masam-masam, campurkan sedikit air asam jawa.
- Bila kuah korang sudah oren cantik gojes, masukkan ayam.
- Masukkan daun kesom dan bunga kantan.
- Bila ayam sudah empuk atau masak, masukkan kacang bendi. Kacang bendi ni elok taw, untuk buang kolestrol.
- Last sekali, cer rasa. Kalau sedap tu, jadi la..! Tapi comfirm sedap punyalah.

SELAMAT MENCUBA!

Asam Pedas Ayam Yui :)

0 comments:

Post a Comment